ADVIES & COACHING
 

Ik wil een gezonde leefstijl

Je kunt gezond leven door gezond te eten, niet te roken en voldoende te bewegen en ontspannen. Door gezond te leven verklein je de kans op ziekten. Het helpt je langer fit te blijven.  Samen met de diëtist ga je aan de slag om je leefstijl voor de langere termijn aan te passen. Ze houdt rekening met jouw wensen, voedingspatroon en voorkeuren. 

Tijdens de consulten wordt gebruik gemaakt van diverse hulpmiddelen en technieken. Denk aan begeleidingsmethoden zoals ACT en motivational interviewing. En monitoring via BIA meting en voedingsdagboek (Nutriportal).

Bij een gezonde voeding denken wij aan PURE VOEDING. Wij werken met de materialen van PUUR GEZOND. 


PuurGezond staat voor puur, smaak, gezond, eventueel snel én eten volgens de PuurGezond Piramide.






PuurGezond staat voor puur, smaak, gezond, eventueel snel én eten volgens de PuurGezond Piramide.

  1. PuurGezond kiest voor onbewerkte en pure voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde en nutriëntdichtheid. Er is steeds meer onderzoek dat laat zien dat een zoveel mogelijk onbewerkte voeding goed is voor het gewicht en de gezondheid. Volgens onderzoekers van Yale University kan een dergelijk voedingspatroon beschouwd worden als het meest gezonde. Recente rapporten van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties (FAO) laten zien dat bewerkte producten juist een negatief effect hebben op de gezondheid.
  2. Het PuurGezond voedingspatroon is vertaald in de PuurGezond piramide en de bijbehorende aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen Dit is de dagelijkse basis. Wie volgens deze aanbeveling eet, krijgt 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de meeste vitamines, mineralen, essentiële vetzuren en vezels binnen.
  3. Voldoende groenten en fruit is essentieel voor een gezonde voeding. Bij PuurGezond kiezen we daarom voor 3 porties fruit en tenminste 300-400 gram groenten per dag. Deze aanbeveling is in lijn met verschillende onderzoeken, die laten zien dat een consumptie van minimaal 560 à 800 gram groenten en fruit per dag gepaard gaat met gezondheidswinst. Voor de Belgische Gezondheidsraad was dit aanleiding om in 2019 de aanbeveling te verhogen naar 300 gram groenten en 250 gram fruit per dag.
  4. Binnen de richtlijnen horen ook adviezen voor lichaamsbeweging, minstens een uur per dag. We adviseren om zo min mogelijk te zitten en om dagelijks minstens een half uur buiten te komen.
  5. PuurGezond sluit zich aan bij de huidige suppletieadviezen van de Gezondheidsraad, zoals voor foliumzuur tijdens de zwangerschap en vitamine D voor risicogroepen. We adviseren ook het gebruik van jodiumhoudend keukenzout en van jodiumrijke producten.
  6. Naast de PuurGezond basisvoeding is er  ruimte voor extraatjes zoals chocolade, wijn of een punt appeltaart op zijn tijd. De hoeveelheid extraatjes is afhankelijk van het activiteitenpatroon en wat de weegschaal aangeeft. Mannen hebben een hogere energiebehoefte dan vrouwen. Zij kunnen de basisvoeding aanvullen met wat extra granen, noten, peulvruchten, eiwitten, vetten of extraatjes .
  7. Bij PuurGezond eten past ook aandacht voor duurzaamheid. We gaan uit van seizoens-groenten, bij voorkeur biologische producten en 2 à 3 vegetarische dagen per week. Streekproducten hebben een streepje voor binnen PuurGezond en eten is te bijzonder en waardevol om zomaar weg te gooien.
  8. In de richtlijnen en voorbeeld dagmenu’s op de website, boeken en folders van PuurGezond wordt uitgegaan van 3 maaltijden per dag, bestaande uit ontbijt, lunch en avondeten en liefst zo min mogelijk tussendoormomenten. Houdt het op maximaal 4 keer per dag. Maar minder mag natuurlijk ook.
  9. We tellen geen calorieën en spreken niet over hoeveelheden voedingsstoffen. Mensen eten immers voedingsmiddelen en geen voedingsstoffen en de basisproducten leveren wat men nodig heeft. Volgens onderzoekers van Yale University bevat onbewerkte voeding als vanzelf de goede voedingsstoffen in de juiste verhoudingen.
  10. PuurGezond gaat uit van zelf koken, en van eenvoudige no-nonsense recepten die ook met weinig ervaring in de keuken goed te doen zijn.

Ik wil afvallen

Met een gezond gewicht heb je minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker en gewrichtsklachten.

Samen met je diëtist wordt een plan gemaakt om je doel te bereiken. Dit kan door aanpassingen in je leefstijl aan te brengen, zodat je veranderingen ook duurzaam zijn. Je bereikt een verandering voor de langere termijn. 

Soms is het nodig om je voeding drastischer aan te pakken. Je bereikt op korte termijn sneller effect. Om het resultaat te behouden, dien je daarna over te stappen naar gezonde leefstijl. Terugval in je oude eetpatroon is namelijk terugval in gewicht. 

Een dieet wordt in overleg bepaalt. Jij moet het namelijk doen en volhouden! Bij de een werkt een vast dagschema met gewone voeding en een ander vindt een dieet met maaltijdvervangingen misschien prettiger. Er is van alles mogelijk! 

Neem een kijkje op de afslankprogramma's:

Medical Health Program

Koolhydraatarm dieet