Voor professioneel dieetadvies en begeleiding
 Bel  06  140  47  609 

Linzensalade

Een heerlijk gezond lunchrecept.

 

 

Ingrediënten:

500 gram puylinzen (of andere heel blijven linzen zoals beluga- of groene berglinzen); 1 rode ui gesnipperd; 150 gram rozijnen, sultana's of goijbessen; 4 volle eetlepels kappertjes

Voor de vinaigrette:

6 eetl. extra vierge olijfolie, 4 eetlepels ciderazijn, 1 eetlepel grove dijonmosterd, 1/2 theelepel zout, 1-2 theelepels peper, 1 theelepel komijnpoeder, 1/2 theelepel kurkuma, 1/2 theelepel gemalen koriander, 1/2 theelepel kardemompoeder, 1/4 theelepel cayennepeper, 1/4 theelepel gemalen kruidnagel, 1/4 theelepel gemalen nootmuskaat, 1/4 theelepel gemalen kaneel.

Bereiding:

Spoel de linzen en giet ze af. Doe ze in een pan en giet er water bij tot ze ongeveer 5 cm onder staan. De kooktijd is gemiddeld 15-25 min. Houd goed in de gaten. Voeg geen zout toe, de vinaigrette bevat nl. al zout. Doe ondertussen alle ingrediënten van de vinaigrette in een potje. Draai de deksel op het potje en schud alles goed door elkaar. Laat de linzen uitlekken zodra ze beetgaar zijn. Spoel ze heel even af met koud water, zodat ze niet verder garen. Meng de nog lauwe linzen met de uit, rozijnen, kappertjes en de vinaigrette. Laat een uur rusten.